Croatian Makers i HT: Internet of Things u hrvatskim osnovnim školama 2016.

Voditelj projekta

Nenad Bakić

Sažetak

Projekt kapitalizira odnose s najboljim edukatorima i njihovim školama razvijen kroz program Croatian Makers (CM) i pogotovo CM lige u čijem prvom kolu je sudjelovalo 1.150 đaka u 19 centara širom zemlja s 1.100 doniranih robota od strane IRIM-a. Doseg do edukatora i škola, i njegova snaga i kvaliteta su jedinstveni u Hrvatskoj, a u robotičku edukaciju je bilo uključeno nekoliko tisuća djece i preko 200 mentora.
Dodatno, za HT, projekt kapitalizira veliki brand equity CM Lige (prilog dijela medijskih objava).
Projekt objedinjuje SVA 4 STEM područja, a sastoji se od: 
A.           Jezgra i glavnina projekta: implementacije Internet of Things uz pokazne projekte u HT centrima – 85% dijela projekta
B.            Pomoćni dio projekta: programiranje u Logo uz pokazne projekte u HT centrima – 15% projekta
Napomena: Omjer 85%:15% je moguće izmijeniti u skladu s HT-ovom vizijom i potrebama; povećati ili smanjiti Logo dio.
ad A.
-              Oslanjajući se na iznimnu masovnost, svehrvatski doseg, entuzijazam učenika i mentora, te mogućnost selekcije unutar CM lige,
-              ustanovit ćemo uniformnu platformu za edukaciju u znanosti, tehnologiji i inženjerstvu u odabranim školama širom Hrvatske u disciplini IoT,
-              sve to povezati HT-ovom tehnologijom za online kolaboraciju na primjerima koji će se moći javno i atraktivno prikazati u HT-ovi centrima,
-              projekt ima priliku biti i međunarodno unikatan i relevantan.
U sklopu ovog dijela projekta:
1.            Selekcija sudionika: kvaliteta, motiviranost i nacionalna pokrivenost. Uključit ćemo cca. 38 škola širom zemlje, po dvije u svakoj od 19  regija CM lige. Škole će se same prijavljivati (selekcija motiviranih), ali će prednost imati bolje plasirane u timskom dijelu CM Lige za stariju dobnu skupinu (6.-8. razred); viši razredi će ujedno i sudjelovati u ovom dijelu projekta.
2.            Oprema. Odabrat ćemo opremu oko koje postoji bogat ekosustav u smislu dobrih instrukcija i objavljenih projekata. Trenutni favorit je oprema LittleBits, konkretno Smart Home Kit (https://eu.littlebits.cc/kits/smart-home-kit) zbog jednostavnosti i malih ulaznih barijera.
3.            Diseminacija znanja i smanjivanje rizika izvedbe. Organizirat ćemo 'teach-the-teacher' radionice, škole neće dobiti opremu ako mentor učenika ne dođe na prvu instruktivnu radionicu. A ugovor o sudjelovanju se potpisuje s ravnateljem. (U tome imamo know-how i odlična iskustva s CM Ligom).
4.            Izvedba raznih projekata u školama.
5.            Javni display projekata u HT centrima (demo, ali i u realnom vremenu).
6.            Javni display crowdsourceinga kroz IoT HT mrežu u HT centrima: u određenom trenutku sve ili većina škola mogu poslati odgovarajuće stanje senzora na jedan ili nekoliko pokaznih centara, recimo temperatura širom zemlje.
7.            Daljinsko upravljanje sustavima: Kroz centralno mjesto mogu se sinkrono okinuti razni događaji na udaljenim lokacijama u školama.
8.            Izrada web stranice, koji će služiti za promociju ali i kolaboraciju učenika.
ad B.
U ovom dijelu projekata će se uključiti niži uzrasti sudionika CM lige, u nekoliko svrha:
-              održavanje kontakata i motivacija mentora nižih razreda CM lige, imajući na umu povijesnu važnost LOGO pokreta u RH i naklonjenost nastavnika
-              uključivanje što više 'M' iz STEM
-              moguća atraktivnost pokaznih aktivnosti u HT centrima
U sklopu ovog dijela projekta:
1.            Oprema. 19 škola, prednost imaju bolje plasirani u prva dva kola CM lige, će dobiti dedicirani Pro-Bot robot (https://www.bee-bot.us/probot.html)
2.            Edukacija nastavnika.
3.            Pokazni radovi u HT centrima (djeca crtaju robotima i najbolji radovi se nagrađuju)

Osnovni ciljevi projekta

  1. Kapitaliziranje ogromnog učeničkog i nastavničkog potencijala u robotici razvijenog kroz CM ligu u svrhu promocije 'iduće velike stvari', IoT-a.
  2. Demonstracija HT-ove praktičke sposobnosti u IoT, kao i  iskoristivosti  tog koncepta za privatne i poslovne korisnike.
  3. Razvoj STEM područja u hrvatskom školstvu

Plan aktivnosti

  1. Odluka o opremi za proveđenje IoT dijela, te njegova nabava i nabava opreme za Logo dio.
  2. Regrutiranje sudionika (lipanj).
  3. Odluka o kurikulumu za oba dijela procesa i priprema materijala (lipanj-rujan). Pri vođenju projekta koristit ćemo materijale na engleskom za IoT dio, ako su oni vrlo jasni i ospežni, te ćemo tako i regrutirati mentore. Konkretno, to jest slučaj s materijalima za LittleBits. U slučaju potrebe, prevest ćemo ključne materijale na hrvatski ili 'dobiti' distributera da ih prevede. Iako je naš prvi odabir Litlle Bits, bit ćemo cjenovno efikasni i odabrati onaj HW za koji možemo dobiti dobre popuste, o čemu smo već u pregovorima.
  4. Nabava i podjela opreme, te radionice za nastavnike na nekoliko lokacija u Hrvatskoj: rujan 2016.
  5. Izrada kolaboracijske i pokazne web stranice: do rujna 2016. Sve škole sudionice morat će na na toj stranici demonstrirati projekte koje su napravile.
  6. Izrada IoT projekata u školama: tijekom rujna, listopada i početka studenog.
  7. Demonstracija IoT koncepta u HT centrima: studeni i prosinac 2016.
    ALTERNATIVNO. Koncepti se ne moraju prikazivati u sklopu takvog događanja, nego se može birati 'projekt mjeseca' koji se onda neko vrijeme prikazuje u HT centrima i u medijima.
  8. Prikazivanje i demostriranje Logo uradaka (crtanje isprogramiranim Pro-bot autićima) u HT centrima: od studenoga nadalje prema planovima HT-a.
  9. (Opcijski) Drugi val demonstracije IoT projekata: veljača 2017.

Očekivani rezultati

  1. Uvođenje naprednih koncepata automatike i IoT u hrvatsko školstvo, nastavno na plodno tlo ('pošumljavanje') koje smo razvili robotikom.
  2. Populariziranje IoT koncepta, uključivo 'pametnih kuća' u hrvatskoj javnosti
  3. Razvoj informatičkih vještina u najmlađoj populaciji (niži razredi osnovne škole) osnaživanjem Logo programiranja, te osnaživanje odnosa s mentorima (Logo je tradicionalno jako zastupljen u hrvatskim školama).
  4. Promocija društveno odgovornog poslovanja HT
  5. Osnaživanje branda HT

Potrebna sredstva

  1. Potreban proračun je 350.000 kuna od čega ćemo 60% usmjeriti na opremu, a 40% na ostale troškove. Od tih 40% najveći dio je namijenjen za honorare i vezane (putne i ostale) troškove kako 'ambasadora' tako i edukatora u školama uključenih u projekt. S ovim zadnjim dijelom ne bismo pretjerivali, edukatorima je najvažnije da je njihov napor prepoznat.
  2. Osim ovoga, ukoliko želimo ostvariti projekt IoT u njegovu demostracijskom dijelu (prezentacija u HT centrima ili daljinsko 'okidanje')  potreban je (na posudbu ili vlaništvo) određen broj HT 3g modema ili kakvo drugačije umrežavanje (možda je moguće koristiti i postojeće mreže).
  3. Stanovita financijska sredstva spremni smo i sami angažirati, pogotovo jer imamo 'skin in the game', naime značajan brand equity i odnos s korisnicima s Croatian Makers.